Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/socialive.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2695

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/socialive.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2699

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/socialive.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3581

Warning: Creating default object from empty value in /var/www/socialive.dk/public_html/wp-content/themes/rhythm/admin/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
Metoden i sin helhed – Din Stemme Menu

>>Din Stemme er et digitalt samtaleredskab der inviterer barnets stemme med fra samtale til administration og fra møde til mødeplads,<<

Så hvad er metoden for en størrelse

Hele essensen bag Din Stemme er at forstå barnets perspektiv. Samtalerne mellem børn, unge og voksne og de professionelle foregår side om side med fælles fokus. Samtalen skabes i rummet mellem de deltagende, men opsamles digitalt i Jeg-form for at fremme stemmen og sikre fortælling og ejerskab over samtalen.

I dag skaber vi indsatser om udsatte børn, unge og voksne, trods vi løbende har samtaler med dem. Samtalerne bliver en skriftlig opsamling væk fra selve samtalerummet og bærer præg af den professionelles: faglige vurdering, prioritet, kendskab til sagen, kendskab til generelle opmærksomheder man bør have omkring lignende sager, bevidst eller ubevidst modstand mod barnet/ den unge eller familien, store arbejdspres og manglende tid ect.

Der er ingen tvivl om at vi i mødet med mennesker gør vores bedste og har gode samtaler, men når samtalen er ovre og vi på den ene eller anden måde skal formidle videre, for at støtte på bedste vis, kan vi ikke komme uden om at det bliver en oversættelse, og derved ikke det reelle menneske vi fører med videre, hvilket kan fører til manglende forståelse og motivation for deltagelse hos borgerne, da de i mange tilfælde ikke kan genkende sig selv og derved møder arbejdet med mistro og mistillid.

Metodens opbygning

Metoden består af 2 områdeelementer og 3 samtaleelementer Områdeelementer: Rammen som en del af forberedelse alt efter det barn og den samtale der skal afholdes. Og formålet med samtalen fra barnets perspektiv

  • Samtaleelementerne: de personer barnet møder, de steder (arenaer) de bevæger sig i og vigtigst de følelser barnet rummer og har behov for hjælp til at sætte ord på.
  • Samtalen opsamles med en digital Bevidning for at sikre barnets fortælling, ejerskab over samtalen samt kendskab til den professionelles vurdering, opsamling og derved videre ageren med dem.
  • Definitionsmagt bliver via Samskabende Samtaler formindsket, næsten umuliggjort, og vi definerer det borgeren lægger vægt på, sammen med det formål vi har for samtalen.
  • En ligetil procesmetode, som udvikles i takt med dine samtaleteknikker og samtaler med børn og unge, deres forældre og dine kollegaer
  • En elastisk tilgang hvor I, i fællesskab skaber barnets virkelighed via det digitale medie

Din Stemme digitale element er en digital Ramme, med formålet som en del af forberedelsen. Selve samtalen er bygget op af de personer børn, unge og voksne møder, de steder (arenaer) de bevæger sig i og vigtigst de følelser de rummer og har behov for hjælp til at sætte ord på. Det hele udarbejdes med en mus og en bærbar computer/ tablet sammen med børn, unge og voksne og afsluttes som et produkt, selve samtalen, der udleveres til børn, unge og voksne. Der sikres derved ejerskab for børn, unge og voksne, idet de selv har og tager sit vidnesbyrd med sig og selv kan bestemme hvordan og hvornår denne deles med omverdenen. Definitionsmagten bliver fra den professionelles side formindsket, næsten umuliggjort og vi definerer det børn, unge og voksne lægger vægt på.

Selve samtalen

Handleplanen

Undersøgelsen

BORGERINDRAGELSE

Din Stemme konkretiserer og billedegører socialfaglige metoder til anvendelse i direkte samspil med børn, unge og voksne.

Din Stemme fastholder et fokus på Barnet i centrum af egen sag, og tager hånd om konflikterne før de opstår.

Din Stemme er en gennemsigtige tilgang til borgerne og skaber personligt administrativt aftryk af borgerne der kan genkendes af alle.

>>Udviklet i samspil med socialrådgivere og borgere, Din Stemme skaber bedre borgerinddragelse, fælles forståelse og ansvar blandt professionelle og borgere. Din Stemme tager udgangpunkt i de metoder, modeller og processer som der arbejdes med i den socialfaglige sektor<<