Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/socialive.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2695

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/socialive.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2699

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/socialive.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3581

Warning: Creating default object from empty value in /var/www/socialive.dk/public_html/wp-content/themes/rhythm/admin/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
Historien – Din Stemme Menu

Din Stemme er skabt af en socialrådgiver i praksis og er skabt til børn, unge og deres forældre. Men mere konkret et Din Stemme skabt til en samtale med et 6 årige barn

Ideen kom i februar 2018 i forbindelse med afholdelse en samtale med en 6 årige dreng, lad os kalde ham Emil. Emil havde svært ved at indgå i samtaler med sagsbehandlere i mere end 10 minutter af gangen. For at sikre den bedste sagsbehandling af Emil stiller jeg mig selv følgende spørgsmål: Hvordan sikre jeg mig, at Emil forstår hvorfor han skal snakke med mig og hvad vi skal snakke om. Og hvordan sikre jeg at Emil rent faktisk bliver hørt og derved at hans perspektiv bliver en del af sagen og løsningen for ham. Dette førte til et digitalt skattekort skabt i Word. Emil og Jeg sad og snakkede i næsten 1½ time. Udover at han var med i samtalen ved at kommunikerer men også placere vigtige emner, oplevede jeg et skift hos hans mor da hun blev præsenteret for det digitale skattekort. Emil var “med” i rummet og hvor moren før var afvisende og påstod at vi oversatte og misforstod Emil var hun nu accepterende og forstående for hans perspektiv idet han ikke var oversat men videreført.

Siden den dag er Din Stemme blevet til en virkelighed og er testet i mere end 55 sager og 100 samtaler, for hver gang metoden tages i brug og præsenteres for børn, unge og voksne og samarbejdspartner omkring dem oplever jeg en naturlig nysgerrighed og anerkendelse af dem. Jeg oplever at de i mødet genkender sig selv og tager ansvar for deres egen fortælling. Værdien bag deres ekspertise og viden i eget liv bliver synliggjort og vægtet lige så højt som min professionalisme, og sammen skaber vi en proces i deres hverdag med deres ord.

Denne samskabelse fører til en bedre fælles sagsforståelse, ansvarsdeling og prioritet, der forebygger konflikter baseret på uafklaret misforståelser og mistillid

Borgerne oplever konsistens, tryghed og samme tilgang fra børnesamtaler, statusmøder, og handleplaner uanset hvor mange sagsbehandlere de kommer til at have.

Din Stemme hjælper sagsbehandlerne skabe en praksisnær teoretisk tilgang til sagsarbejdet.

Notatpligten og retssikkerheden bliver en naturlig ressource og overholdes i direkte samspil med børn, unge og deres voksne med et personligt administrativt aftryk

Din Stemme skaber grundlaget for styrket samarbejde, da barnet/ den unge er i centrum af alle møder, hvilket mindsker konflikter og derved skaber færre klagesager og et langt større fælles afsæt og gåpåmod mod den nødvendige og fælles forandring.

Da der arbejdes med Din Stemme begrænses oversættelses mulighederne og samtalen bliver et administrativt redskab der afspejler barnet / den unges og deres forældres stemme og derigennem person, hvilket styrker sparingen, indsatserne og forståelsen af de mennesker vi hver dag arbejder sammen med.

Din Stemme er udviklet af en socialrådgivere til det socialfaglige felt med det formål at sikre borgernes restsikkerhed gennem notatpligt ressourcen således alle rundt om bordet sammen er med til at løfte kvaliteten i mødet og derved også af den ønskede forandring via den nødvendige indsats.

Din Stemme’s formål og erfaring er at øge effektiviteten i det inddragelsen højens hele vejen rundt og skaber derved en naturlig kobling mellem de gode kommunikative egenskaber vi besidder på hver vores måde. og den nødvendige administration vi hver dag skal overholde. Din Stemme minimere tidsforbruget foran computeren da arbejdet udføres med børn,unge og deres forældre og sikre derved langt mere tid til kerneopgaven. Din Stemme er derved med til at skabe grundlaget for øget arbejdsvilkår og udfordre de op mod 80% af timer vi bruger foran computeren til fordel for opbyggelse af et synligt formål, en tydelig forståelse et fællesskab for derved at skabe en aktiv forandring.

Din Stemme imødekommer en bred skare af samtale teknikker og metoder og er et digitalt samtaleredskab der på samme måde som statusskrivelser og word dokumenter kan uploades i sagssystemerne.

Når aktiv skrivning bliver administrationen:

Mig og mange af mine kollegaer har igennem en lang årrække forholdt os til tavler og notesblokke, vi har skrevet stikord og længere sætninger og lagt dem i en bunke, vi kunne fjerne når vi havde administrations dage. Men hvem har ikke prøvet at få en dag ændret i sidste øjeblik og lade bunken vokse lidt mere. Så referaterne har ligget lidt længere, og lidt længere. Når vi endelig er nået til dem kan, stikordene være svære at huske og vi får kogt det vigtigste ud af mødet. Men når nu vi ved at vi husker rigtigt godt lige efter og op til 5 timer efter en samtale, og derefter begynder og glemme mere og mere, hvem af os kan så påstå at vores referater er i borgerens bedste? Jeg vil mene at de er i vores bedste fordi det er et vilkår at vi arbejder med notatpligt og derfor skal skrive det væsentligste, og det kan jo sagtens være kernen af mødet, kan det ikke?

Jeg oplever via mit arbejde at borgerne, både børn, unge og deres forældre ikke kan genkende eller gennemskue hvad der skrives ned, og der bruges meget tid efterfølgende på at digitalisere referater.
Dette inspirerede til at starte en proces med digital inddragelse. Borgerne fik lov til at evaluere processen efterfølgende således at fokus på deres inddragelse blev fastholdt. Ydermere kom der automatisk en tidsbesparelse på selve notatskrivningen efterfølgende.
Yderligere research viste at den gennemsigtige proces med borgerne, er konfliktforebyggende, inddragende, ansvarsgivende og vigtigst af alt, giver et fælles overblik og forståelse af både metode og proces.